Sometimes I pretend to be normal, but it gets boring. So I go back to being me !

dinsdag 8 juni 2010

Gedicht



In onderstaande film heeft Mandela het over een gedicht wat hem op momenten dat ie het niet meer zag zitten op de been hield , en dat is dit gedicht (met dank aan Diane)
Vooral de laatste 4 zinnen vind ik prachtig !

Out of the night that covers me,
Black as the Pit from pole to pole,
I thank whatever gods may be
For my unconquerable soul.
*
In the fell clutch of circumstance
I have not winced nor cried aloud.
Under the bludgeonings of chance
My head is bloody, but unbowed.
*
Beyond this place of wrath and tears
Looms but the Horror of the shade,
And yet the menace of the years
Finds, and shall find, me unafraid.
*
It matters not how strait the gate,
How charged with punishments the scroll,
I am the master of my fate:
I am the captain of my soul.

- William Ernest Henley: Invictus -


Vertaling (laatste stuk):

Vanuit de nacht die mij bedekt
Aardedonker van pool tot pool
Dank ik welke God dan ook
Voor mijn onoverwinnelijke ziel

*
Hoe smal de poort ook mag zijn en
Al wijzen alle vingers naar mij
Ik ben meester over mijn lot
Ik ben de gezagvoerder van mijn Ziel

------------------------------------------------------------


13 opmerkingen:

  1. Die laatste zinnen hebben me door heel wat klote-situaties heen geholpen. Het laat me iedere keer weer realiseren dat janken om gedane zaken geen nut heeft, maar dat we allemaal controle hebben over ons eigen ik. Dank je voor het plaatsen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. kende 'm al. prachtig #captainofmysoul

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is een prachtig gedicht! En soms heb je gewoon de woorden van een gedicht of lied nodig om weer te weten welke weg je moet gaan en welke keuzes je moet maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wist je dat ik dit vandaag nodig had:). Heel erg mooi. Katja

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wist je dat ik dit vandaag nodig had:).Heel erg mooi. Katja

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik sluit me aan bij Katja, maar dan gewoon 1 keer.

    Thanks

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Echt prachtig!
    Ik wens je een fijne avond,lieve groet Joke.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel mooi. vooral ook deze twee zinnen:
    Ik ben meester over mijn lot
    Ik ben de gezagvoerder van mijn Ziel

    Natuurlijk heb je vaak niets te zeggen over wat je overkomt, maar hoe je er mee omgaat, dat dan weer wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik kwam tijdens mijn vertaling via Google je website tegen. Dit is mijn interpretatie van het gehele gedicht:

    Invictus

    Vanuit de nacht die mij bedekt,
    Zwart als de schacht van pool tot pool,
    Dank ik welke goden dan ook
    Voor mijn onoverwinnelijke ziel.

    In de aanvallende klauw der omstandigheid
    Heb ik niet gehuiverd, noch hardop geschreeuwd.
    Onder de ranselingen van het noodlot
    Is mijn hoofd bebloed, maar niet gebogen.

    Verder dan deze plaats van woede en tranen
    doemt slechts de Verschrikking van de schaduw op,
    En toch de dreiging der jaren
    laat mij en zal mij onberoerd laten.

    Het doet er niet toe hoe nauw de poort,
    Hoe gevuld met vergrijpen het strafblad ook,
    Ik ben de meester over mijn lot:
    Ik ben de kapitein van mijn ziel.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. zeer zeer mooi gedicht
    goeie ambulances
    mooi met komma's, punten etc. gewerkt
    grote onderdanigheid komt van mijn hartje af

    BeantwoordenVerwijderen